جایگاه هنر آجركاری تزیینی در معماری دوره پهلوی اول

هنرآجركاری به عنوان پدیدهای برجسته در تاریخ معماری این سرزمین، دارای اصالت و پیشینهای غنی
است و با گونههای تصویری و تزیینی مختلف، حضور و هویتی دیرینه داشته است. در دوره معاصر، همزمان با
میراث داری این اصالت از گذشته، با معماری معاصر جهانی )از نئوکالسیک تا مدرن( تالقی داشته که در فرآیند
این همنشینی، تركیب، تلفیق و تاثیرپذیری خود، شكلها و بیانهای تصویری متفاوت و یا تازهای آفریده که
منجر به بروز شکلهای جدیدی از تزیینات در معماری معاصر ایران گشته است. این نوشتار، بدنبال پردازش
و بیان آن است كه هنر تزیینی آجركاری در دوره معاصر و به ویژه در عصر پهلوی اول )1299-1320شمسی(،
علیرغم تنوع سبكی در معماری، توانسته است تعدد تركیبات طر ح و تنوع نقش و فرم را ایجاد كند كه در
مقطع معاصر به عنوان شیوه شاخص، منحصر به فرد و بازگوكننده هنری ایرانی است. در این تحقیق، با شیوه
پژوهش كیفی و سپس با استناد و انطباق به 32 اثر تزیینی در 7 حوزه کاربری تزیینی كه در آثار معماری با
كاربریهای متفاوت و در شهرهای مختلف این دوره انجام گشته، نتایجی را حاصل شده كه نشان میدهد،
هنر آجركاری تزیینی در دوره پهلوی اول، چه در طر ح و نقش، چه در تركیب مصالح تزیینی و در بستر حوزههای
مختلف سبكی معماری این دوره )طبق جدول و نمودارهای ارائه شده (، به چه میزان در فرآیند نوپردازی
تزیینی خود، متاثر از آثار گذشته ایرانی اسالمی و یا كالسیك ایرانی و غربی بوده است.

جایگاه هنر آجركاری تزیینی در معماری دوره پهلوی اول
جایگاه هنر آجركاری تزیینی در معماری دوره پهلوی اول

. ویژگی­‌های معماری دوره‌­ی پهلوی اول

برون­گرایی
برون­گرایی که پدیده‌­ای زاییده­‌ی تفکر مدرن و پیوندخورده با فرآیند تجددگرایانه بود، نخست در اندیشه‌­ها شکل گرفت

و سپس با پذیرش آن به معماری و ایجاد بناهای شهری نوین سرایت کرد. اولین ساختمان­‌های بزرگ و مهم شهر نظیر شهربانی،

شهرداری، وزارتخانه­‌ها، بانک‌­ها و مراکز تجاری در راسته‌ی خیابان­‌ها به نمایش فعالیت و رفتارهای خود پرداختند که پیش از این

در درون انجام می­‌شد. این نهضت نمایشی علاوه بر اینکه فضای بیرونی را فعال­‌تر، زنده‌­تر، شلوغ‌­تر و متنوع‌­تر ساخت به سرعت وارد

بافت شهری و حوزه‌ی مسکونی نیز شد و بافت شهرها به گونه‌­ای درآمد که اگر چه دیر یا زود این امر انجام می­‌شد، اما بی­‌پروا

و گستاخانه صورت گرفت؛ همچنان‌که حصار ناصری به مثابه نماد درون­گرایی در شهرسازی کهن فرو ریخت، در حالی که هیچ مانعی

برای توسعه‌ی­ شهر و گرایش برون­گرایانه نبود.

  پـلان
پلان‌­ها به دلیل حضور سریع و بدون وقفه‌­ی عملکردهای جدید در معماری، عیناً و بدون تطبیق محلی و فرهنگی وارد حوزه معماری

ایران شد و رشد این پدیده­‌ی بدون پیشینه، بیشتر در حوزه­‌ی آموزشی نظیر مدارس و دانشگاه­‌ها و حوزه­‌ی اداری و حکومتی نظیر

وزارتخانه­‌ها، پست، شهرداری، شهربانی و بانک­‌ها صورت پذیرفت، پدیده­‌ای که به­‌طور کامل از غرب وارد معماری ایران شد. در این دوره،

هرچند ظاهر بناها گاه توانست عناصر گذشته‌ی معماری را به خود بگیرد، ولی داخل بنا نتوانست روابط فضایی پیشین را در خود جای دهد.

در این میان پله­‌ها و راهروها از اهمیتی بالا در تنظیم روابط و عملکرد فضاهای داخلی برخوردار شدند و عناصر دیگر نظیر آب، آب­نما،

باغچه و گیاه به بیرون ساختمان کشانده شدند. از طرف دیگر پلکان داخلی بناها که قبل از دوره­‌ی معاصر از ارزش فضایی و مکانی

کمتری نسبت به دیگر فضاهای داخلی برخوردار بود و این ویژگی در تمامی بناها از خانه­‌ها تا مساجد و کاخ­‌ها وجود داشت،

به فضایی بزرگ، چشمگیر و تشریفاتی بدل شد و از نظر ترکیب­‌بندی فضاها، مکانی مهم، با ارزش و قابل دسترسی سریع را

به خود اختصاص داد. بهترین نمونه­‌های استفاده از پلکان وسیع داخلی در بناهای این دوره را می­‌توان در مجموعه بناهای شهرداری­‌ها،

شهربانی­‌ها و به طور کلی در بناهای اداری بزرگ، پررفت‌وآمد و حجیم مشاهده کرد. شکل غالب پلکان­‌های داخلی بناها به گونه‌­ای

است که در ابتدا با پلکان عریض شروع و سپس در ادامه و در محل پاگرد به دو پلکان در طرفین تقسیم می‌­شود یا از ابتدا با دو پلکان

از طرفین که معمولاً به شکل حلزونی و بدون پاگرد هستند، ساخته شده که تمامی این شکل از پله­‌ها از معماری اروپایی به ایران وارد شد.

ساخت، مواد و مصالح
نمونه­‌های متعدد بناهای دوره­‌ی پهلوی اول، به ویژه آثاری که در دهه‌ی اول ساخته شدند، نشان می­‌دهد که ساخت آنها ترکیبی

از مواد و مصالح مختلف است. این مصالح ساختمانی شامل کاشی، آجر و سنگ و پنجره­‌ها و درهای چوبی و نیز نرده­‌ها و محافظ­‌های

پنجره­‌ها و بعضاً سقف­‌های فلزکاری‌شده است؛ ترکیبی که بیشترین نقش را در این آرایش ساختمانی دارد، آجر است.
بناهای دوره­‌ی پهلوی اول در تأثیر از معماری غرب، کم‌ترین و دیرترین بهره­‌گیری را در تکنولوژی ساخت و سیستم‌­های ساختمانی

داشته است. هنگامی که در اروپا و امریکا، کاربرد فلز، بتن و سیستم­‌های سازه­‌ای مورد استفاده قرار می­‌گرفت، ساختمان­‌های

این دوره در ایران هنوز به شیوه­‌های سنتی و با خشت و آجر اجرا می­‌شد. تیرآهن اولین و شاید تنها ماده‌ی مورد استفاده در این

دوره است که تنها برای پوشش سقف­ها به­‌کار گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Explore More

فروش آجر سفال در اصفهان

فروش آجر سفال در اصفهان

فروش آجر سفال در اصفهان

صنایع آجرمبصّر: قیمت آجر نما| خرید اجر نما|همه برند ها|ارسال فوری

صنایع آجرمبصّر: قیمت آجر نما| خرید اجر نما|همه برند ها|ارسال فوری

صنایع آجرمبصّر: قیمت آجر نما| خرید اجر نما|همه برند ها|ارسال فوری آجر نما لفتون یکی از انواع آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود،

ایده برای نمای ساختمان با آجر سفال + عکس و توضیحات

ایده برای نمای ساختمان با آجر سفال + عکس و توضیحات

12 ایده برای نمای ساختمان با آجر سفال استفاده از آجر سفال در ساختمان سازی و نمای آنها قدمتی چند هزار ساله دارد. با نگاهی به اماکن تاریخی کشورمان از